måndag 11 september 2006

Träd



Jag älskar träd.

Och jag betraktar med bestörtning alla dessa karlar (för det är mest karlar) som köper sig en tomt, kalhugger den, plattar till och sedan anlägger en gräsmatta.
Jag avskyr gräsmattor.

The best time to plant a tree was 20 years ago.
The next best time is right now


Jag sår träd.
Planterar träd.
När jag får en alldeles egen trädgård, en stor, ska jag så ännu fler, plantera en hel lund.

My heart is glad, my heart is high
With sudden ecstasy;
I have given back, before I die,
Some thanks for every lovely tree
That dead men grew for me

(Pablo Neruda)
En lund av scharlakansek, glanskörsbär, bergkörsbär, kurilerkörsbär, hägg och fågelbär, maackia & gulved, pärlrönn, pärlemorrönn och ullungrönn, gulved, ginnalalönn och strimlönn, katsura, kastanj och kopparbjörk, valnöt och magnolia.

Det där äppelträdet som du inte planterade för tio år sedan
för att det skulle ta så lång tid innan det bar frukt
Det står nu dignande av äpplen i någon annans trädgård


Gå ut och plantera ett träd, vettja!



Kommentarer:
morsan:Ska jag göra så snart dotten bestämt vad och var :-)
Bastet: Bra! Du är allt ett redigt fruns du, morsan :)
AnnA: Vet inte vem som sa följande, "Den som planterat ett träd har inte levt förgäves"
Men visst stämmer det.
Jag har planterat många, tyvärr de flesta förgäves, då de som köpte huset efter separationen skövlade tomten..
Sol: fantastisk bild!

Inga kommentarer: