fredag 25 augusti 2006

Rooibos och Mma Ramotswe



Jag dricker rooibos och dricker rooibos och... Hela våren och sommaren dricker jag rooibos. Sedan läser jag äntligen Damernas detektivbyrå. Och dricker ännu mer rooibos.

Den är så söt, så charmig, så underbar. Jag tittar i kartboken. Jag sörjer mina två par örhängen från Botswana, gjorda av strutsägg, som fallit i golvet och gått i kras. När boken är slut sörjer jag över att jag måste vänta flera dagar innan jag kommer åt att köpa Giraffens tårar. Jag ringer Pappa, som har lånat ut Damernas detektivbyrå till mig, men han har bara den, inte Giraffens tårar. Jag tröstar mig med lite rooibos.

I Farsta köper jag äntligen Giraffens tårar. På tåget ner till Skåne läser jag, när Älskade Barn äntligen somnat. Läser och läser. Framför mig sitter en pojke och målar. Sebror och giraffer. Till slut skriver han på ett papper: L'Afrique. Det känns som om det är meningen. På något vis meningen.

När jag kommer hem från Skåne upptäcker jag att jag glömt kvar mitt rooibos.

På biblioteket är följande delar utlånade. Som tur är hittar jag Vackra flickors lott i storpocket. Jag är lite för fattig (eller snål, välj själv) för att köpa ett inbundet ex. Men fjärde delen finns inte som pocket, så det får bli på engelska: The Kalahari Typing School for Men. Och så köper jag nytt rooibos när jag passerar Söderhallarna.

En halv dag ligger jag i sängen och läser ut Vackra flickors lott. Och dricker rooibos.

Det är min näst sista lediga dag. "Lediga" dag. På måndag börjar helvetet igen. Jag ska trösta mig med The Kalahari Typing School for Men.

Och lite rooibos.



Kommentarer:
Noralovisa: Är det något starkt beroendeframkallande medel i rooibos? ;)
Hypo-Doris: Jag vill bara flytta till Afrika när jag läser dom...
Bastet: Noralovisa: Ja, man kan sannerligen undra, ha ha. Jag har funderat på att slå i PubMed men aldrig kommit så långt :)
Doris: Ingen placering där möjlig? Tänk vad slank och tjusig du skulle känna dig på cocktailpartyna bredvid alla Mma Ramotswes ;)
AnnicaB: Känner igen mig. Hinkade rooibos och läste i våras :)

Inga kommentarer: